ΜΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ EΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ


Ε π ε ξ η γ ή σ ε ι ς

Αν και κάποιες φορές αναλύονται (εν μέρει) από τα μέσα ενημέρωσης, οι περιπτώσεις αφερεγγυότητας και το στίγμα της επιχειρηματικής αποτυχίας συνιστούν σύνθετα ζητήματα. Οι παρακάτω ενότητες επιχειρούν να απαντήσουν σε μερικά χαρακτηριστικά ερωτήματα.1. Πρέπει να βοηθάμε τους επιχειρηματίες που απέτυχαν να προσπαθήσουν ξανά;

Ναι.  Έρευνες δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις που ιδρύονται από άτομα που επιχειρούν ένα νέο ξεκίνημα αναπτύσσονται με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με άλλες επιχειρήσεις, σε ό,τι αφορά τον κύκλο εργασιών και τις θέσεις εργασίας που δημιουργούνται. Κάτι τέτοιο έχει ιδιαίτερη σημασία για την κοινωνία ως σύνολο, ενώ παράλληλα μειώνει τις απώλειες που προκύπτουν από τις αναπόφευκτες σε κάθε οικονομία πτωχεύσεις επιχειρήσεων.

Έχοντας ήδη αντιμετωπίσει ακραίες προκλήσεις, πολλοί επιχειρηματίες, οι οποίοι απέτυχαν την πρώτη φορά, είναι πρόθυμοι και ικανοί να διδαχθούν από τα λάθη τους. Επιπλέον, πιθανώς να έχουν αναπτύξει μεγαλύτερη αποφασιστικότητα και υψηλή διορατικότητα που θα τους βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη εκτίμηση των κινδύνων και των ευκαιριών.

2.Γιατί κάποιες εταιρείες με οικονομικά προβλήματα δεν μπορούν να διασωθούν;

Στόχος μας δεν είναι ο περιορισμός των περιπτώσεων αφερεγγυότητας, αλλά η διατήρησή τους στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, παρέχοντας υποστήριξη στις βιώσιμες εταιρείες.

Μέχρι και το 18% των επιχειρηματιών που σε βάθος χρόνου κατακτούν την επιτυχία, αποτυγχάνουν στο πρώτο τους επιχειρηματικό εγχείρημα. Είναι σαφές ότι δεν διαθέτουν όλες οι επιχειρήσεις – ούτε και εκείνες που καταφέρνουν να θεωρούνται επιτυχημένες – τους πόρους ή τις δυνατότητες που απαιτούνται προκειμένου να προσαρμοστούν στις συνεχείς αλλαγές και διαδικασίες αναδιάρθρωσης («δημιουργική καταστροφή»), οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του επιχειρηματικού βίου, π.χ.:

  • νέα προϊόντα : συναγωνίζονται και ενδέχεται να αντικαταστήσουν τα υπάρχοντα προϊόντα (π.χ ο Η/Υ και η γραφομηχανή).
  • καινοτομία / νέες τεχνολογίες : αλλαγή των επιχειρηματικών διαδικασιών (π.χ. παραγωγικές διαδικασίες πιο φιλικές προς το περιβάλλον).
  • κοινωνικές αλλαγές : π.χ. εταιρείες χάνουν ντόπιους πελάτες και (ειδικευμένο) προσωπικό, καθώς πολλοί νέοι εγκαταλείπουν την επαρχία για τα αστικά κέντρα.
  • αυξημένος παγκόσμιος ανταγωνισμός : απαιτεί γρήγορες και ευέλικτες αντιδράσεις από πλευράς επιχειρηματιών, ακόμη και με το κλείσιμο της επιχείρησής τους και την έναρξη μίας νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας.

3. Αποστιγματοποίηση της επιχειρηματικής αποτυχίας: μήπως θεωρείται επιδοκιμασία της απάτης;

Όχι. Οι περισσότερες περιπτώσεις αφερεγγυότητας αφορούν εταιρείες που σέβονται τους νόμους, των οποίων η μοίρα εξαρτάται από άλλους παράγοντες και όχι από κάποια αδικοπραξία των ιδιοκτητών/ εργαζομένων τους.

Τις περισσότερες φορές τα μέσα ενημέρωσης εστιάζουν σε περιπτώσεις αφερεγγυότητας μεγάλων εταιρειών ή περιπτώσεις στις οποίες υπάρχει απάτη. Στην πραγματικότητα όμως, οι περισσότερες περιπτώσεις αφερεγγυότητας δεν αφορούν παρά τις μικρές, κάποιες φορές οικογενειακές εταιρείες, οι οποίες αγωνίζονται τίμια για την επιβίωσή τους ενεργώντας σύμφωνα με τη νομοθεσία.

Πράγματι, οι ιδιοκτήτες τέτοιων εταιρειών είναι άξιοι επαίνων για τις προσπάθειες που καταβάλλουν για να κρατηθεί η επιχείρησή τους ζωντανή, θέτοντας σε κίνδυνο την ιδιωτική τους περιουσία, καθώς και για τη ζημία που υφίστανται όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά: απώλεια της επιχείρησής τους, της περιουσίας και των βιοτικών τους πόρων. Ο χαρακτηρισμός των ατόμων αυτών ως εγκληματιών δεν είναι απλά και μόνον άδικος, δεδομένου ότι τα αρνητικά του επακόλουθα δημιουργούν μια νοοτροπία εξαιτίας της οποίας όλο και λιγότεροι είναι πρόθυμοι να αναλάβουν τέτοιου είδους κινδύνους στο μέλλον.

4. Πώς μπορούν να εξυπηρετηθούν καλύτερα τα συμφέροντα των πιστωτών;

Η πτώχευση είναι η χειρότερη δυνατή λύση για τους πιστωτές, γιατί:

  • λαμβάνουν μόνο ένα ποσοστό του ποσού που είχαν επενδύσει (καθώς τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας εκποιούνται γρήγορα)
  • στερούνται τη δυνατότητα να επωφεληθούν από τα ενδεχόμενα μελλοντικά κέρδη της εταιρείας

Έχετε δει ποτέ την επιγραφή «Εκποίηση: όλα πρέπει να πωληθούν»; Οι εταιρείες που κηρύσσουν πτώχευση πρέπει να εκποιήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία (εξοπλισμός, αποθέματα προϊόντων, κ.τλ.) για να αποπληρώσουν τις οφειλές τους στους πιστωτές τους όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Αυτό σημαίνει συνήθως ότι τα περιουσιακά στοιχεία εκποιούνται σε τιμές πολύ χαμηλότερες από την πραγματική τους αξία. Έτσι, ενώ οι κυνηγοί ευκαιριών μπορούν να βγουν υπερβολικά κερδισμένοι, οι πιστωτές ζημιώνονται.

Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες οι εταιρείες που αποτυγχάνουν έχουν τη δυνατότητα να αναδιοργανωθούν μέσω των δικαστικών διαδικασιών αφερεγγυότητας. Εάν μπορούσαν να διασωθούν με τον τρόπο αυτό περισσότερες επιχειρήσεις, οι πιστωτές (και άλλοι ενδιαφερόμενοι) θα επωφελούνταν.

5. Γιατί οι επιχειρηματίες δεν ενεργούν νωρίτερα;

Μια κρίσιμη κατάσταση μπορεί να προκύψει, όταν μια εταιρεία αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα συγχρόνως. Ίσως να μη γίνει αμέσως εμφανές ότι τα προβλήματα αυτά ενδέχεται να είναι σοβαρά. Τα προβλήματα αυτά μπορούν να καταστήσουν την εταιρεία ευάλωτη σε εξωτερικούς παράγοντες που δεν βρίσκονται υπό τον έλεγχό της, π.χ. νομικές απαιτήσεις ή αιτήματα πελατών.

Τέτοιου είδους καταστάσεις απαιτούν ταχύτατη λήψη αποφάσεων. Ωστόσο, οι μικρές επιχειρήσεις συχνά δεν διαθέτουν τους κατάλληλους πόρους ή την απαιτούμενη εμπειρία για να διαχειριστούν σωστά κρίσεις αυτού του είδους, οι οποίες δεν έχουν σχέση με την καθημερινή λειτουργία της επιχείρησης. Εάν δεν υπάρχει η κατάλληλη (εξωτερική) υποστήριξη, η εταιρεία μπορεί να χρεοκοπήσει.

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s