Γιατί αργεί το νομοσχέδιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά ….


Στάση πληρωμών από δανειολήπτες προς τις τράπεζες έχει δημιουργήσει η αργοπορία στη θέσπιση του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, καθώς το υπουργείο Οικονομίας αναμένει τη σχετική γνωμοδότηση της ΕΚΤ. Η γνωμοδότηση της ΕΚΤ που είχε ζητηθεί από το υπουργείο Οικονομίας επί του σχεδίου νόμου αναμένεται μέσα στον Μάρτιο, ωστόσο η ψήφιση του νόμου για την πτώχευση των ιδιωτών αναμένεται να καθυστερήσει σημαντικά, αν και εφόσον υλοποιηθεί.

Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, ήδη πολλές από τις παρατηρήσεις που είχαν υποβληθεί επί του σχεδίου νόμου έχουν γίνει αποδεκτές από την υπουργό κ. Λ. Κατσέλη. Δύο, ωστόσο, σημεία του νομοσχεδίου χρήζουν περαιτέρω διασαφήνισης προκειμένου το τελικό νομοσχέδιο να πραγματώνει τους στόχους του χωρίς να απειλείται η σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Αλλωστε, μετά το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της ρευστότητας, το οποίο έγινε με σπουδή αλλά χωρίς να προσμετρήσει τις ενστάσεις των τραπεζών και εντέλει τη γνωμοδότηση της ΕΚΤ που ζητήθηκε κατόπιν εορτής, οι διαδικασίες για την προώθηση του νομοσχεδίου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά προχωρούν σε διαφορετική βάση.

Αυτή τη στιγμή, το νομοσχέδιο βρίσκεται στα χέρια υπουργού και τραπεζών με τη μορφή δύο διαφορετικών κειμένων, ενώ ένα τρίτο κείμενο θα είναι αυτό της γνωμοδότησης της ΕΚΤ. Ο συγκερασμός των τριών θα οδηγήσει στο τελικό κείμενο του νόμου.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τράπεζες και Υπουργείο συζητούν δύο θέματα που περιέχονται στο νομοσχέδιο: α) τι θα γίνει με τις ρυθμίσεις για τα στεγαστικά δάνεια ούτως ώστε να μην τίθενται εν κινδύνω οι τιτλοποιήσεις των τραπεζών, και β) πώς θα ορίζεται η αδυναμία πληρωμής από πλευράς οφειλετών.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι τράπεζες έχουν εισηγηθεί στην υπουργό να ανασταλεί η ρύθμιση με την οποία οι δανειολήπτες απαλλάσσονται από οφειλές που συνδέονται με στεγαστικά δάνεια και να εφαρμοστεί μετά το 2012 – 2013. Πρόκειται για αίτημα που στοχεύει στην προστασία των τιτλοποιήσεων των τραπεζών ειδικά στην περίοδο που διανύουμε και φαίνεται να γίνεται κατανοητό από το Υπουργείο. Ωστόσο, το τελευταίο αντιπροτείνει μέχρι στιγμής την ενσωμάτωση διάταξης στο σ/ν που θα αναφέρει ότι το στεγαστικό δάνειο θα συνεχίσει να εξυπηρετείται κανονικά μέχρι να τελεσιδικήσει η απόφαση για την κήρυξη του ιδιώτη σε πτώχευση.

Οι τράπεζες επιμένουν και στο θέμα του σαφούς καθορισμού της επαπειλούμενης αδυναμίας πληρωμής του δανειολήπτη, κάτι για το οποίο το Υπουργείο μέχρι στιγμής αφήνει τις τράπεζες να αποδείξουν την αλήθεια ή μη του αιτούντος την πτώχευση.

Σημαντικό θέμα για την εφαρμογή του νόμου που θα πρέπει να λύσει το Υπουργείο είναι και το ποιοι ειρηνοδίκες θα κληθούν να αναλάβουν τις αιτήσεις για πτώχευση των υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Πρόκειται για ειρηνοδίκες που θα αποσπασθούν από ειρηνοδικεία και θα έχουν αποκλειστικά αυτό το αντικείμενο (και αν ναι, πώς θα αντικατασταθούν) ή για νέους διορισμούς;

Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνουν τραπεζίτες, το νομοσχέδιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά θα αργήσει πολύ να τεθεί σε πράξη, αλλά ακόμα και όταν τεθεί, η διαδικασία της κήρυξης σε πτώχευση δεν θα ολοκληρώνεται νωρίτερα από μια τριετία.

CAPITAL – Της Νένας Μαλλιάρα


Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s